03-10-2009

Eerste fase TV-campagne kalfsvlees afgerond

Eind september is de tv-spot met Rob Geus over kalfsvlees voor het laatst uitgezonden. De actie heeft drie maanden geduurd. In totaal is het spotje ruim 900 keer te zien geweest op nationale en regionale tv-stations. Het is zowel bij de publieke als bij de commerciƫle omroepen uitgezonden. Meer dan 9 miljoen mensen hebben de boodschap van Rob Geus gezien. De tv-spot ging het over strikte regels die in Europa gelden voor het welzijn van kalveren. Consumenten kunnen het vlees met een gerust hart kopen en eten.

De tv-campagne is onderdeel van een driejarige aanpak om de niet zichtbare kwaliteiten van kalfsvlees bij het publiek onder de aandacht te brengen. Naast een mediacampagne zijn er ook winkelacties en presentaties op beurzen. Nederland maakt hierbij gebruik van een Europese subsidieregeling die bedoeld is om meer bekendheid te geven aan specifieke kwaliteiten van een aantal agrarische producten. De kalfsvleessector heeft in het eerste jaar gekozen voor aspecten van dierenwelzijn. In vervolgcampagnes komen andere kwaliteitsaspecten aan bod.

De Nederlandse brancheorganisatie voor de vleesbedrijven, de Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV), heeft bij het ministerie van Landbouw als bevoegde nationale autoriteit een aanvraag ingediend voor subsidiƫring van een driejarige campagne voor kalfsvlees. Dat verzoek is ingewilligd. De actie kost 1,8 miljoen euro per jaar. De helft van dit bedrag is Europese subsidie, de andere helft draagt het bedrijfsleven bij. De VanDrie Group heeft zich bereid verklaard deze cofinanciering voor haar rekening te nemen en betaalt dit bedrag aan de Stichting Promotie Kalfsvlees (SPK).

De COV heeft met SPK een contract gesloten over uitvoering van de informatiecampagne. Deze stichting is een zelfstandige poot binnen de VanDrie Group en verzorgt alle marketing- en communicatieactiviteiten voor de individuele bedrijven die tot het concern behoren. Statutair kan de SPK ook opdrachten van derden aannemen.
Over de uitvoering van de informatiecampagne rapporteert de SPK aan de COV als contractpartner. Die legt op haar beurt weer verantwoording af aan het ministerie van Landbouw.  

Deze website gebruikt cookies ter registratie van webstatistieken. Door voor "Ik ga akkoord" te kiezen geeft u toestemming voor het zetten van cookies op uw systeem.

Ik ga akkoord.